Onze Motivatie

Bezalel  en Marleen Newmei  zijn de oprichters van de stichting Groene Habitat voor India. Bezalel komt uit Manipur,  India en Marleen uit Nederland. Bezalel heeft in 2009 een mastergraad in de theologie behaald aan de Protestants Theologische Universiteit van Kampen.  In 2007 heeft hij zijn Bachelor in Divinity behaald aan het United Theological College in Bangalore, India.  Tot oktober 2016 was hij predikant in New Delhi, de hoofdstad van India.

Nadat Marleen haar bachelor in Religie & Levensbeschouwing had afgerond aan de Vrije Universiteit in Amsterdam in 2005, heeft zij in 2008 aan de Rijksuniversiteit Groningen haar master in de godsdienstwetenschap behaald. Tijdens haar bacheloropleiding heeft zij een half jaar aan het United Theological College gestudeerd, waar ze Bezalel heeft ontmoet. In  december 2012 zijn ze in Nederland getrouwd.

De droom van een kleine jongen

Bezalel Newmei is geboren en opgegroeid in Tamei, een bergdorpje in Manipur, een staat in het noordoosten van India. Samen met zijn twee jongere broertjes en zijn ouders woonde hij in een simpel huisje, gemaakt van hout en een golfplaten dak. Het was eerder regel  dan uitzondering dat er elk jaar tijdens het regenseizoen, meerdere emmers in hun huis stonden, vanwege lekkages. In ditzelfde huis wonen zijn moeder en broers nog steeds. Echter, niet alleen de familie van Bezalel woont in zo’n simpel huis, ongeveer 90% van alle huizen in de bergdorpjes van Manipur en Nagaland zijn gebouwd van hout en bamboe.

Al van kleins af aan had Bezalel de droom dat niet alleen zijn familie, maar ook de andere inwoners van deze dorpjes in een degelijk huis kunnen wonen. Naast dat het leven in een degelijk huis veel comfortabeler en hygiënischer is, geeft het ook waardigheid aan de mensen.

Aardestenen in Auroville

Tijdens zijn studie bleef zijn droom hem bezig houden.  Na zijn studie heeft hij dan ook een cursus gevolgd in het maken van aardestenen. Deze stenen zijn niet alleen duurzaam, maar ook veel goedkoper dan bakstenen en ze kunnen makkelijk gemaakt worden.  Dus uitermate geschikt voor het bouwen van huizen in de bergdorpjes. Bezalel heeft deze cursus gevolgd in het Auroville Eart Institute, Zuid India. Het Auroville Earth Institute staat wereldwijd goed bekend om zijn productie van aardestenen. Deze stenen worden niet gebakken, maar geperst met behulp van een machine. Deze machine is ook ontwikkeld door het Auroville Earth Institute. Bezalel heeft daarna nog deelgenomen aan cursussen over het bouwen met aardestenen, ook in het Auroville Earth Institute.

Het ontstaan van de stichting

Na haar eerste bezoek aan het dorp van haar schoonfamilie in 2013, snapte Marleen direct waarom Bezalel deze droom heeft. Het werd al snel een gedeelde droom.  Een droom die nu met behulp van deze stichting verwezenlijkt wordt! Van januari 2017 t/m januari 2020 hebben Marleen en Bezalel  zelf met hun kinderen in het geboortedorp van Bezalel gewoond.  Zij waren zo direct betrokken bij het werk van de stichting. Voornamelijk vanwege het onderwijs van de kinderen, maar ook vanwege de gebrekkige gezondheidszorg, is Marleen samen met de kinderen in januari 2020 teruggekeerd naar Nederland. Bezalel zal later komen. Hij gebruikt deze maanden in Tamei onder andere om anderen in te werken, zodat het werk van de stichting door zal gaan, ook als hij straks in Nederland woont. Want ondanks dat Bezalel en Marleen nu in Nederland wonen, blijven zij zich inzetten voor degelijke en duurzame huizen in de bergdorpjes van Manipur en Nagaland!