Wat We Doen

De lokale mensen bouwen hun huizen met bamboe. Daarom zijn de huizen in de dorpen voornamelijk gemaakt van bamboe. Deze huizen worden in India ook wel kucha huizen genoemd.

Het overige deel van de huizen is gemaakt van hout. Er komen dagelijks meer houten huizen bij. Ondertussen is er een punt bereikt dat de vraag naar hout  meer is, dan waar het bos aan kan voldoen.  Hierdoor verdwijnt het bos erg snel. Dus als mensen doorgaan met het bouwen van huizen van hout, dan zullen ze op korte termijn tegen grote moeilijkheden en problemen aanlopen om aan hun basisbehoefte van het wonen in een huis te kunnen voorzien.

Afbeelding

Vrachtwagens vervoeren boomstammen die net gekapt zijn (2016)

Een stuk gekapt bos

Stichting Groene Habitat Voor India heeft als doel om voor een degelijk alternatief te zorgen, door het introduceren van aarde als bouwmateriaal. In plaats van het gebruik van bakstenen, worden de stenen gemaakt van aarde. Deze aardestenen worden niet gebakken, maar geperst met behulp van een machine. Dit is tevens een duurzame manier, aangezien deze stenen niet gebakken hoeven te worden, waardoor er minder luchtverontreiniging plaatsvindt. Daarnaast er is ook geen hout meer nodig voor het bakken van de stenen. In vele delen van de wereld is deze techniek niet nieuw, maar deze  techniek is wel nieuw voor de mensen in de dorpen waar de stichting werkt.

Het  werk wat we doen

1. Het opleiden van lokale mensen om zelf bouwmateriaal (stenen) van aarde te kunnen maken en om hiermee simpele en degelijke huizen te bouwen.
  2. Het geven  van  het seminar ‘Aarde;  een duurzaam bouwmateriaal’.  Hiermee maken wij de lokale mensen bewust van de duurzaamheid van het bouwen met aarde en tonen wij ze verschillende manieren van bouwen met aarde.
  3. Het gratis leveren van aardestenen en een aantal andere bouwmaterialen aan  twee zeer arme families per jaar en het assisteren tijdens de bouw van het huis.

Ook is het mogelijk dat de stichting in plaats van een familie, een school helpt, om in de basis infrastructuur te voorzien voor de kinderen in de afgelegen dorpjes.

Het doel van het werk wat we doen

1. De mensen in staat stellen om door henzelf mooie, degelijke huizen te bouwen. Het leven in een degelijk huis geeft hen ook waardigheid.
  2. Het behouden van het bos, door de vraag naar hout als bouwmateriaal te laten afnemen. Dit zal voor minder illegale bomenkap zorgen, waardoor het bos gespaard wordt.
  3. Het creëren van een degelijke plek voor kinderen om te leren en studeren. Het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs door de basis infrastructuur te leveren.

Het gebied van ons werk

De stichting werkt in afgelegen dorpjes in de staten Manipur en Nagaland van India. Deze bergachtige staten liggen in het oostelijke gedeelte van de Himalaya keten.  Het gaat om de volgende dorpjes:

Manipur: 1.Tamei, 2.Ntiang, 3.Kabonram, 4.Npiuluang, 5.Machengluang, 5.Panruang, 6.Sonram,  7.Panruang, 8.Thalon, 9.Maruangpa, 10.Namtiram, 11.Phetluang, 12.Taningjam, 13.Niam, 14. Mpa, 15. Nheng, 16.Katang, 17.Dikiuram, 18.Khonphung, 19.Riangluang, 20.Kwaluang, 21.Piulakluang, 22.Nkou, 23.Nreng, 24.Dutnong, 25.Tadon, 26. Maguinong, 27.Kadi, 28.Liangchi, 29.Thenjang, 30.Govajang, 31.Wakotphai, 32.Lhouthang, 33.Chaljang, 34.Gelbung, 35.Joupi, 36.Waichong, 37.Gelnel, 38.Chalva, 39.Bena (Thonlang), 40.Chawangkyning, 41.Kangpokpi, 42.Senapati, 43.Tamenglong.

Nagaland: 1.Canaanram,  2.Ntu,  3.Nzao,  4.Tening,  5.Tesen,  6.Peren,  7.Nchangram, 8.Samjiuram,  9. Jaluke.

Kaart van Werkplek